Motiváció Hallgatói Mentorprogram

I. Contact details

Contact name

Fejes József Balázs, Szűcs Norbert

Contact e-mail address

motivacio.egyesulet@gmail.com

Name of the institution

SZTE BTK Neveléstudományi Intézete és a JGYPK Felnőttképzési Intézete

II. Good practice introduction

Title of the good practice

Motiváció Hallgatói Mentorprogram

Language of the good practice

Hungarian

Primary target group of the good practice

Teacher

Primary target country of the good practice

Hungary

Tags

Keywords

hátrányos helyzetű tanulók

Abstract

program a hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrációjában nyújt segítséget. A mentorok iskolai és szabadidős foglalkozásokat tartanak a tanulók szociális és tanulmányi integrációját segítendő, melynek során innovatív pedagógiai elemeket használnak. A program felsőoktatásban tanuló hallgatók, elsősorban pedagógusjelöltek (továbbiakban: mentorhallgatók) munkájára épül. Létszámuk tanévenként ingadozik, amelyet a mentorálásra szoruló tanulók és együttműködő iskolák száma, valamint a finanszírozási háttér egyaránt befolyásol. A mentorhallgatók lehetnek ösztöndíjasok, vagy önkéntesek.

Hallgatói Mentorprogram kezdetei a szegedi deszegregációs intézkedésig (2007) nyúlnak vissza. Tanulónként eltérő mértékben, de mindenképpen terhet jelent az iskolaváltás minden esetben, többek között az új közösség és az eltérő iskolai normák miatt. A deszegregációs lépések során új iskolába kerülő tanulóknak emellett a korábbinál jóval magasabb tanulmányi követelményekhez kell alkalmazkodniuk, miközben a roma tanulóknak és szüleiknek – vélhetően – előítéletekkel is meg kell küzdeniük. A befogadó iskola pedagógusai az eltérő iskolai normákhoz szokott, számottevő tanulmányi lemaradással rendelkező, az adott iskolába járó diákokétól, minden bizonnyal, jelentősen eltérő szociális háttérrel érkező tanulók esetében szembesülnek olyan feladatokkal, amelyek elvégzéséhez korábbi tapasztalataikra alig támaszkodhatnak.
A szegedi deszegregációs program támogatása érdekében a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézete, több civil szervezettel együttműködve, Hallgatói Mentorprogram elnevezéssel, pedagógusjelöltek mentori munkájára épülő támogató programot szervezett.

A program a 2007/2008-as tanévtől kezdve a szegedi, majd a 2008/2009-es tanévtől a hódmezővásárhelyi deszegregációs intézkedés megvalósítását is segítette. Később olyan gyerekek is bevonásra kerültek, akik nem a bezárt szegregált iskolából kerültek az intézményekbe. A program mind a tanulmányi, mind a szociális integrációt segíti, támogatva ezzel a pedagógusok munkáját, valamint elősegíti a gyerekek tanulmányi sikerességét is.

A megvalósító szervezetekhez (Dartke Egyesület, Agora Alapítvány, Motiváció Oktatási Egyesület, Shero Dél-alföldi Roma Fiatalok Egyesülete) a program szakmai és pénzügyi koordinációja tartozott.
A szakmai hátteret a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Neveléstudományi Intézete és a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Felnőttképzési Intézete adta: a mentori munkát végző hallgatók toborzása, felkészítése, valamint a képzéshez szükséges infrastruktúra biztosítása által járultak hozzá a program működéséhez.

Links related to this example

http://www.staff.u-szeged.hu/~fejesj/pdf/Fejes-Szucs_Hallgatoi_Mentorprogram.pdf http://www.staff.u-szeged.hu/~fejesj/pdf/Fejes_2012_Mentor.isk.pdf

III. Good practice details

Introduction of the good practice

-

Why - roots of the problem at school level

-

What - description of activities

-

What - keywords

hátrányos helyzetű tanulók

Impact of measures taken

-

Lessons learned

-

Resources needed

-

Other relevant information

-

Last edited

2017.04.18. 11:47:46
Go back
Print